brands-fuel-iran

آغاز طرح برندینگ؛ از ابتدای بهمن ماه / عرضه بنزین ارزان‌تر از سوی جایگاه‌های زنجیره‌ای

به گزارش مجله صنعت CNG به نقل از ایلنا، محمدرضا مظلومی مدیر بازرگانی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در نشست خبری که به منظور تشریح دستورالعمل اجرایی طرح احداث جایگاه های زنجیره ای برگزار شد، اظهار داشت: ما با بهره‌گیری از نظریات و الگوهای انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران و تجربه سایر کشورها دستورالعملی تدوین کردیم که در ابتدای سال نهایی شد و براساس آن در نیمه اول سال دستورات لازم صادرشده و برای شناسایی شرکت‌های صاحب صلاحیت فراخوان داده شد.

networks

وی افزود: در حال حاضر 26 شرکت مجوز فعالیت دریافت کردند که پنج شرکت نیز مجوزشان در دست صدور است و امیدواریم با تکمیل این زنجیره و براساس دستورالعملی که در تاریخ 29/9/95 برای مناطق صادر کردیم برندها مراجعه کرده و فعالیت خود را در اجرایی کردن این روند آغاز کنند تا بتوانند مسئولیت توزیع سوخت را انجام دهند.

مظلومی تصریح کرد:‌برای شناسایی این شرکت‌ها ستادی با استفاده از الگوهای تبعیه شده شرکت ها در چندین قالب از جمله توان مالی، سابقه اجرایی، فرآیند کسب و کار و استفاده ازتکنولوژی روز مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و هر شرکتی که بتواند 68 امتیاز از 100 امتیاز را کسب کند فعالیت خود را آغاز کند.

وی ابراز امیدواری کرد که با این تعداد برند بتوانیم رسالت شرکت ملی پخش را در ارتباط با واسپاری به انجام برسانیم.

وی یادآور شد: تاکنون بیش از 50 شرکت مراجعه کرده‌اند و 36 شرکت مدارک خود را ارائه داده و از این تعداد 31 شرکت انتخاب شده اند و چند جایگاه نیز مدارکشان نیز تکمیل شدند و مراحل نهایی خود را طی می‌کنند. همچنین 20 تقاضای جدید واصل شده که به مرور آنان را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مدیر بازرگانی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی همچنین گفت: اگر شرکت‌های خارجی هم برای حضور در برندسازی مراجعه کنند از نظر ما منعی وجود ندارد.

وی ادامه داد: شرکت‌های صاحب صلاحیتی که محدودیتی برای خرید،  ساخت و یا تحت پوشش قرار دادن جایگاه ندارند با توجه به اینکه اکثریت جایگاه‌های شرکتی توسط سازمان خصوصی‌سازی تعیین و تکلیف شده و به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، ما مشکلی برای تحت پوشش بردن این جایگاه‌ها نداریم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر حدود 3600 جایگاه سوخت مایع درکشور وجود دارد که از این تعداد 191 جایگاه دولتی و شرکتی و بقیه تحت پوشش بخش خصوصی هستند و عملاً شرکت‌های صاحب صلاحیت می‌توانند تمامی آنها را تحت پوشش خود قرار دهند.

مظلومی با بیان اینکه تاکنون یک برند CNG نیز مجوز فعالیت دریافت کرده، تصریح کرد: برندهای سوخت مایع در صورتی جوینت شدن با شرکت‌های مجاز که تایید شده باشند، می‌توانند جایگاه‌های CNG را نیز تحت پوشش قرار دهند.

وی ادامه داد: در طرح برندسازی درجه‌بندی اعمال نمی‌شود اما برندها براساس سطح‌بندی که صورت می‌گیرد فعالیت خود را انجام خواهند داد به این ترتیب که برندی که فراتر از فعالیت خود یعنی اجرای طرح کهاب، سوختگیری توسط متصدیان، ارائه خدمات جانبی، سوپرمارکت و یا کارواش را داشته باشند می‌توانند جزو سطح یک محسوب شوند.

وی درباره جایگاه قرینه گفت: این مسئله مستلزم این است که معماری و شهرسازی از قبل به گونه ای طراحی شده باشد که مسیرهای خاصی پیش بینی شده باشد و اکنون وزارت نفت الان با انتخاب شرکت های صاحب صلاحیت این مشکل را به گونه ای حل می کند که کار جایگاه سازی روان تر شود و در حداقل فضای ممکن جایگاه با ابعاد کوچک ساخته شود و با تعامل خوبی که با شهرداری ها برقرار کرده امیدواریم شهرداری زمین های که امکان واگذاری برای احداث جایگاه توسط شرکت های صاحب صلاحیت فراهم است را در اختیار این بخش قرار دهند.

مظلومی با اشاره به اینکه با برندسازی مشتریان تغییرات شگرفی را شهاد  خواند بود، افزود: کیفیت سوخت استاندارد است و اگر شرکت های صاحب صلاحیت بتوانند سوخت را با قیمت کنونی وارد و عرضه کنند، مشکلی وجود ندارد.

وی در ادامه از نهایی شدن پرونده و صدور مجوز برای پالایشگاه های اصفهان، شیراز و تبریز برای عرضه مستقیم بنزین خبر داد و گفت: ما محودودیتی برای اینکه این پالایشگاه ها بنزین را در چه محدوده ای عرضه کنند، نداریم ولی صرفه اقتصادی این است که در محدوده منطقه جغرافیایی خودشان فعالیت کنند.

این مقام مسئول اظهار داشت: پالایشگاه ها در کنار تولید، عرضه را نیز به عهده می گیریند ما نهایتا پیش بینی می کنیم که همین شرکتهای صاحب نشان در آینده پالایشگاه نیز بسازند و واردات انجام دهند و وظیفه تامین را خودشان انجام دهند و در حال حاضر این زمینه برای شرکتهای پالایشی وجود دارد که تولیدکننده و توزیع کننده باشند.

وی با بیان اینکه نرخ فروش بنزین نرخ مصوب کشوری و با قیمت 1000 تومان کنونی خوهاد بود، در ادامه گفت: شرکت ها اگر توجیه اقتصادی داشته باشند، می توانند بنزین نیز به شرط عرضه با قیمت کنونی و رعایت استانداردها وارد کنند.

مظلوی گفت: برای نامگذاری هم اگر منافاتی با قوانین کشوری نداشته باشد ما مشکلی از این بابت نداریم.

وی در ادامه اظهار داشت: برندها محدودیتی بابت تعداد تحت پوشش بردن جایگاه ها ندارند ولی در کل 20 درصد جایگاه های کشور، 30 درصد جایگاه های هر استان و 50 درصد جایگاه های هر شهرستان می تواند به شرکت های صاحب صلاحیت واگذار شود.

مدیر بازرگانی شرکت پخش از آغاز به کار طرح برندسازی از ابتدای بهمن ماه خبر داد و افزود: یکی از اهدافی که ما در این طرح دنبال می کنیم ارتقای خدمات در قبال هزینه ای که از مشتری دریافت می کنیم یعنی جداسازی  فراورده از عرضه خدمات است که اکنون در دل قیمت فراورده مستتر است.

وی تصریح کرد: نحوه ارائه خدمات در ورودی جایگاه ها عنوان می شود و مشتری تصمیم می گیرد که وارد جایگاه شود یا خیر و می داند چه نوع خدماتی در هر جایگاهی ارائه می شود  و بابت خدمات مازاد بر سوخت گیری چه هزینه ی باید بپردازد.

مظلومی همچنین اعلام کرد که تامین سوخت هواپیماها هم به بخش خصوصی واگذار می شود و اکنون مراحل نهایی تدوین دستورالعمل را طی می کند و تا پایان ماه جاری استعلام انتخاب شرکت ها را خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: در طرح پایلوت که در اصفهان اجرا شده مشکل دسترسی خودرورها به سوخت کم شده و این فضای رقابتی باعث شده از 12 شب تا 6 صبح 20 تومان کمتر از نرخ رایج کشوری سوخت عرضه می شود که از ترافیک روزانه نیز کاسته می شود و ممکن است این رویه به دیگر جایگاه ها هم تعمیم یابد و اکنون تهران و تبریز هم پیشنهاد کرده اند که با 20 تومان ارزانتر عرضه می شود.