وزیر نفت

گفتگو ها درباره تصمیم جدید برای بنزین 95

کمیسیون تلقیق مصوبه بنزینی مجلس را با سه تغییر جدید به صحن ارائه کرد. براساس مصوبه کمیسیون تلفیق و بودجه 95 سه تصمیم جدید برای بنزین اتخاذ شده است. حفظ کارت سوخت و استقرار نظام سهمیه‌بندی و اخذ عوارض از مصرف مازاد بر سهمیه سه محور مصوبه پیشنهادی کمیسیون به صحن علنی است. کمیسیون تلفیق جزئیات تعیین سهمیه و قیمت مصرف مازاد بر آن را به دولت واگذار کرده است. درواقع از سه سناریویی که روز پنج‌شنبه «دنیای اقتصاد» مطرح کرده بود نمایندگان به سناریوی دوم رای دادند. به این ترتیب قیمت بنزین سهمیه‌ای همانند پارسال تعیین می‌شود و دولت می‌تواند متناسب با سهمیه از مصرف مازاد عوارض دریافت کند.

به گزارش مجله صنعت CNG به نقل از دنیای اقتصاد، مصوبه بنزینی مجلس برای سال 95 در کمیسیون تلفیق بودجه اصلاح شد؛ مصوبه‌ای که تنها پس از گذشت ساعاتی از موافقت نمایندگان، مجلس به مبهم بودن آن رای داد و در نهایت به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع داده شد. حالا اعضای کمیسیون تلفیق این مصوبه را به‌گونه‌ای اصلاح کردند که براساس آن نظام سهمیه‌بندی کماکان حفظ و ساز و کار آن به دولت واگذار شده است؛ به این معنا که دولت تعیین‌کننده میزان سهمیه ماهانه یعنی عدد پایه مصرف بنزین در سال 95 است. یکی از سناریوهای کمیسیون تلفیق برای قیمت بنزین 95 حفظ ساختار پلکانی با اعطای مجوز قیمت‌گذاری به دولت بود؛ موضوعی که حالا مورد تصویب کمیسیون تلفیق قرار گرفته است. این تصمیم در مقابل دو سناریوی دیگر از سوی این کمیسیون اتخاذ شد. آنها می توانستند با تایید مجدد طرح مصوب، بنزین را با جزئیات قیمتی که اعلام‌شده بود به‌صورت پلکانی عرضه کنند. همچنین در سناریویی دیگر می‌توانستند مسیر قانون هدفمندی را ادامه داده و به یکسان ماندن قیمت عرضه بنزین رای دهند. با این حال آنچه تلفیقی‌ها به آن رای مثبت دادند حفظ ساختار پلکانی با اعطای مجوز قیمت‌گذاری به دولت است.

از سوی دیگر و به‌منظور آنچه مدیریت و نظارت بر میزان مصرف سوخت کشور و حامل‌های انرژی خوانده می‌شود، کارت سوخت کماکان به جای خود باقی است و حذف نمی‌شود؛ این امر براساس اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه که با «دنیای اقتصاد» گفت‌وگو کرد، به معنای رد پیشنهاد پیشین دولت درباره حذف کارت سوخت از سوی مجلس تلقی می‌شود. با این همه و براساس آیین‌نامه جدید مجلس، بررسی این موضوع در صحن علنی به 48 ساعت پس از تصویب در کمیسیون تلفیق؛ یعنی جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس موکول شد. تصویب نهایی این موضوع به رای نمایندگان در صحن علنی نیاز دارد تا پس از تصویب در قالب بندهای بودجه سال 95 به دولت ابلاغ شود.

قیمت بنزین در سال 95

همچنین براساس آنچه اعضای کمیسیون تلفیق درباره بنزین تصویب کرده‌اند، قیمت فرآورده‌های انرژی ازجمله بنزین، گازوئیل و… همانند قیمت سال 94 خواهد بود و هیچ‌گونه تغییری نخواهد داشت.

حفظ نظام پلکانی

از سوی دیگر اما اعضای کمیسیون تلفیق به دولت اجازه دادند ضمن تعیین عدد پایه مصرف بنزین در ماه برای مصرف‌‌کنندگان، مازاد بر عدد پایه، مشمول عوارض شود. میزان عوارض را نیز دولت براساس قیمت تمام شده نوع سوخت تعیین می‌کند. در این میان اما نکته‌ای قابل‌توجه است؛ در نظر گرفتن میزان عوارض بر مصرف مازاد، خود به پلکانی شدن قیمت بنزین می‌انجامد. بر این اساس اگر عدد پایه مصرف بنزین ماهانه از سوی دولتی‌ها پایین تعیین شود، بنزین دو نرخی شده و بسیاری از مصرف‌کنندگان سوخت در ازای هر لیتر اضافه بنزین موظف به پرداخت عوارض هستند؛ عوارضی که برای انتشار آلایندگی، استفاده از زیرساخت‌های کشور اعم از جاده‌ها و خیابان‌ها و تاسیسات مربوط و ایجاد ترافیک از مصرف‌کنندگان بالای بنزین دریافت می‌شود. دو نرخی بودن بنزین در این مصوبه در شرایطی به بنزین تک نرخی می‌انجامد که دولت عدد پایه مصرف را بالا در نظر گیرد که در این صورت عوارض مذکور شامل کسی نمی‌شود و می‌توان گفت بنزین تک نرخی شده است.

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق می‌توان گفت نظام پلکانی که در مصوبه مبهم مجلس وجود داشت کماکان حفظ شده و تنها از سه پله به یک پله تقلیل یافته است؛ پله مصرف بنزین بر مبنای سهمیه تعیین شده و پله مصرف مازاد میزان پایه که باید برای این افزایش مصرف عوارض نیز پرداخت کنند. به هر روی دولت در تعیین میزان مصرف یا سهمیه ماهانه بنزین باید بخش حمل و نقل عمومی، خصوصی و خودروهای شخصی را تفکیک کند.

پیش از این احمد توکلی نماینده تهران در مجلس، با پیشنهادی برای پلکانی شدن قیمت بنزین در سال 95 خواسته بود، دولت مکلف شود از مصرف‌کنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده به‌صورت پلکانی، عوارض انتشار آلایندگی، عوارض استفاده از زیرساخت‌های کشور اعم از جاده‌ها و خیابان‌ها و تاسیسات مربوط و عوارض ایجاد ترافیک دریافت شود. براساس پیشنهاد مذکور متوسط مقدار مصرف ماهانه بنزین برای یک ماه و براساس هر یک از انواع وسایل نقلیه با تعداد سیلندرهای مشابه (یک تا ۶ سیلندر) به‌عنوان پله اول تعیین و پلکان‌های بعدی به مقدار ۴۰ لیتر به پله ماقبل اضافه می‌شد. همچنین برای هر لیتر مصرف مازاد در پله اول، نسبت به مقدار مصرف پایه، ۵ هزار ریال و در پلکان‌های دوم و سوم به ترتیب ۷۵۰۰ و ۱۰ هزار ریال و مازاد بر مصرف ۱۸۰ لیتر در ماه، قیمت تمام شده بنزین از مصرف‌کننده به‌عنوان عوارض گفته شده دریافت می‌شد. این در حالی است که اعضای کمیسیون تلفیق برای رفع ابهامات موجود در پیشنهاد مذکور، ساز و کار تعیین میزان مصرف بنزین یا همان سهمیه ماهانه را به دولت واگذار کرده و در عین حال تعیین میزان عوارض بر مصرف مازاد را نیز بر عهده دولت گذاشتند. در این میان دریافت عوارض از مصرف‌کنندگانی که مازاد بر میزان تعیین شده بنزین مصرف می‌کنند به‌عنوان پله اول کماکان باقی است. همچنین استفاده از کارت سوخت نیز برای انواع وسایل نقلیه الزامی است. با این همه این مصوبه کمیسیون تلفیق همچنان به رای موافق نمایندگان مجلس نیاز دارد که براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، قرار است فردا در جلسه علنی مجلس به رای گذاشته شود.

دیدگاه های معاون وزیر نفت

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: دولت به دنبال تک نرخی کردن بنزین است و پنج نرخی شدن آن مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

به گزارش مجله صنعت CNG به نقل از شانا، عباس کاظمی روز شنبه، ٢٨ فروردین ماه در حاشیه همایش «صنعت نفت دانش بنیان، تبلور اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی» در جمع خبرنگاران گفت: پیشنهاد دولت، تک نرخی کردن بنزین است و درباره جزییات طرح پلکانی کردن آن بایداز مجلس سئوال شود.

وی افزود: یکی از نمایندگان مجلس این طرح را ارائه کرده است؛ بنابراین باید راهکارهای آن را نیز مشخص کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به  مشکلات پنج نرخی شدن بنزین، تصریح کرد: اگر بنزین پنج نرخی شود مشخص نیست که چگونه باید در جایگاههای سوخت،پول آن پرداخت و تسویه شود.

کاظمی گفت: در زمان دو نرخی بودن بنزین با مشکلات گسترده ای در جایگاهها روبرو بودیم و پنج نرخی کردن بنزین مشکلات بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

وی همچنین درباره کارکرد و ماندگاری کارت سوخت نیز گفت: استفاده از کارت سوخت برای مدیریت مصرف، جلوگیری از قاچاق و تضمین امنیت عرضه بنزین ارائه شد که در زمان خودش طرح موفقی بود.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، تصریح کرد: به تدریح با افزایش تولید بنزین در داخل و بالا رفتن قیمتها، قاچاق این فرآورده نفتی کاهش یافت؛ بنابراین دیگر نیازی به عرضه بنزین با استفاده از کارت سوخت وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران  درباره افزایش واردات بنزین نیز گفت: تا پایان امسال روزانه هشت میلیون لیتر بنزین وارد کشور خواهد شد.

کاظمی با بیان این که واردات بنزین با کشتی انجام می شود، اظهار کرد: با توجه به این موضوع، امکان دارد در یک مقطع زمانی میزان واردات بیشتر از میانگین در نظر گرفته شده باشد، اما در هفته های بعد میزان واردات کاهش یافته و یا انجام نشود.

وی گفت: پارسال به طور میانگین میزان واردات بنزین ٩,٥ میلیون لیتر بوده است اما امسال به هشت میلیون لیتر کاهش می یابد و بخشی از آن نیز ذخیره سازی می شود.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: با راه اندازی فازهای جدید پالایشگاههای ستاره خلیج فارس و بندرعباس، نیاز کشور به واردات بنزین کاهش می یابد.

دیدگاه های وزیر نفت 

از سوی دیگر مهندس زنگنه در برنامه تلویزیونی تیتر در شب در همین باره اظهار نظر کرد. به گزارش مجله صنعت CNG به نقل از خبروان، وزیر نفت اظهار داشت: در حال حاضر منتظر نظر نمایندگان مجلس هستیم، اگرچه بنده به شخصه موافق سهمیه بندی بنزین نیستم اما اگر نمایندگان خانه ملت رای به سهمیه بندی بدهند طبیعی است که وزارت نفت نیز از این قانون تمکین خواهد کرد اما آنچه اهمیت دارد این است که در حال حاضر هیچکس نمی داند که آیا بنزین گران می شود یا خیر زیرا همه راهها به مجلس و نظر نمایندگان ملت ختم می شود.

وی افزود: به نظر بنده کارت سوخت برای کشور لازم و ضروری است و در حقیقت کارت سوخت همان کوپن سابق است که مازاد آن بصورت آزاد فروخته می شود و تنها زمانی لازم و ضروری است که ما بنزین دو نرخی داشته باشیم اما اگر قرار باشد بنزین تک نرخی شود دیگر وجود این کارت ضرورتی نخواهد داشت.

وزیر نفت با بیان اینکه “امسال قصد داریم تولیدات خود را در پالایشگاه بندرعباس افزایش دهیم”، گفت: تولید خوراک پتروشیمی در سال جاری رشد چشمگیری خواهد داشت و بهره برداری چندین طرح پتروشیمی را در برنامه داریم.

وی ادامه داد: فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس به پیشرفت 90 درصدی رسیده و اواخر نیمه اول امسال، فاز نخست این پالایشگاه به بهره برداری می رسد که به این ترتیب کشور با واردات بنزین خداحافظی خواهد کرد و این یک قدم بزرگ به سمت اقتصاد مقاومتی است.

 عکس از شبکه خبر