15024523-l-engouement-pour-la-tesla-model-3-souleve-des-doutes

موفقیت باورنکردنی تسلا، تسلا ۳ آینده خودروسازی الکتریکی، تلنگری به کشورهای تولیدکننده نفت!

موفقیت باورنکردنی تسلا، تسلا ۳ آینده خودروسازی الکتریکی، تلنگری به کشورهای تولیدکننده نفت!

حتی خود ایلان ماسک هم در رؤیاهایش نمی‌دید که خودروی جدید این شرکت، این همه با استقبال مواجه شود و پیش‌فروش داشته باشد.

به گزارش مجله صنعت CNG به نقل از 1pezeshk ، تسلا ۳ این روزها، تبدیل به سوژه بسیار داغی برای دوست‌داران فناوری و خودرو شده است، طوری که گرچه ما و خوانندگان ما در ایران، به طور مستقیم با این خودرو درگیر نخواهند شد، اما هر چه کردم دیدم گریزی از نوشتن یک پست، هرچند کوتاه در مورد تسلا ۳ نیست.

ایلان ماسک در توییت‌هایی شگفتی خود را از این موفقیت غیرقابل پیشبینی ابراز کرده است و نوشته است که انتظار پیش‌فروشی بین یک چهارم تا نصف، پیش‌فروش کنونی را داشت!

2016-04-03_18-22-38

بله! به مانند فروش گوشی‌های هوشمند برندهای معتبر، جلو شعبه‌های فروش تسلا ۳ هم صف‌هایی طولانی تشکیل شد، پیش‌فروش آفلاین کمی زودتر از فروش آنلاین شروع شده بود و متقاضیان خودرو می‌توانستند با پرداخت هزار دلار، زودتر تقاضای خود را ثبت کنند.

در خبرها، چیزی خواندم که شاید برای مسئولان شرکت‌های خودروساز ایرانی جالب باشد: ماسک و مسئولان شرکت تسلا که در برآورد استقبال مردم اشتباه کرده بودند و با دیدن صف‌های گاه ۸۰۰ نفری غافلگیر شده بودند، در نظر گرفتند که هدایایی برای مردمی که انتظار کشیده بودند، در نظر بگیرند، این هدایا از هدیه‌ کوچکی مثل مدل کوچک تسلا ۳ شروع می‌شود و برای کسانی که بیشتر وقتشان تلف شده بود، هدایای بیشتری در نظر گرفته شده بود.

ایلان ماسک هم از خریداران جدید که به تسلا ایمان دارند، تشکر کرده است و هم از صاحبان مدل‌های قبلی تسلا یعنی مدل روداستر، مدل S و مدل X سپاسگزار شده است، چرا که به باور ماسک، بدون این خریداران، شرکت نمی‌توانست، هیچ وقت به جایگاه فعلی برسد.

تسلا در تعطیلات آخر هفته پیش توانست ۲۵۰ هزار تقاضای پیش‌خرید را بگیرد. حالا این عدد را مقایسه کنید با تعداد کل خودروهای الکتریکی که در سال ۲۰۱۵ در آمریکا فروخته شد: ۱۱۶ هزار دستگاه خودرو!
پس با این مقایسه درمی‌یابید که موفقیت تسلا واقعا بزرگ بوده است. می‌شود حدس زد که کل پیش‌فروش تسلا به یک میلیون دستگاه هم برسد.

بی‌شک قیمت بسیار پایین‌تر مدل ۳ در مقایسه با هزینه مدل‌های قبلی در این میزان استقبال و انتخاب مردم، حرف اول را می‌زند: ۳۵ هزار دلار در مقایسه با قیمت حدود ۱۰۰ هزار دلاری مدل‌های قبلی. این در شرایطی است که تسلا از کیفیت و سرعت و ویژگی‌های تسلا ۳، چیزی چندانی کم نکرده است.

با تسلا ۳ می‌شود بی‌انقطاع و بدون نیاز به شارژ مجدد حدود ۳۴۰ کیلومتر راند، در عرض ۶ ثانیه می‌تواند از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسید.

تا انتهای سال ۲۰۱۷، تسلا شبکه‌های از مراکز شارژ مشتمل بر ۷۲۰۰ ایستگاه را در سراسر ایالت متحده تأسیس خواهد کرد.

تسلا مدل ۳، نسخه‌های ۴ چرخ محرک هم خواهد داشت. در داشبورد جلو یک صفحه لمسی ۱۵ اینچی خودنمایی می‌کند که البته دو اینچ نسبت به صفحات نمایش مدل‌های پیشین S و X کوچک‌تر شده است.

تسلا ۳ ویژگی‌های رانندگی خودکار و توجه خاصی به ایمنی و راحتی در آن شده است.

از نقطه نظر ظاهری چیز جالب در تسلا ۳، سقف تمام شیشه‌ای بزرگ آن است.

هم در صندوق جلو و هم صندوق عقب تسلا ۳ می‌توان لوازم سفر را جای داد. در واقع ظرفیت صندوق‌های تسلا، بیشتر از همه خودروهای دیگر با اندازه بدنه مشابه است. طوری که به گفته ماسک، خریداران این خودرو حتی می‌توانند تخته موج‌سواری خود را هم در داخل خودرو جای بدهند!

تسلا در نظر دارد که تعداد مارکز پشتیبانی خود را تا سال بعد تا دو برابر افزایش دهد.

اما جالب است بدانید که نقشه، تمنا و آرزوی ساخت مدل ۳، چیزی بود که از ۱۰ سال پیش در ذهن ایلان ماسک بود، او ۱۰ سال پیش در وبلاگش، نقشه راه را این طور توضیح داده بود.

  • باید یک خودرو اسپورت ساخت: تسلای روداستر
  • بعد از آن از پول به دست‌آمده، برای ساخت یک خودرو که خرید آن برای عده بیشتری از مردم، مقرون به صرفه باشد، باید استفاده کرد: مدل S
  • گام بعدی این است که از عایدی حاصله، استفاده شود که خودرویی ساخته شود که باز برای عده بیشتری از مردم قابل خرید باشد: مدل ۳٫

اما تسلا چطور قیمت تمام‌شده تسلا ۳ را پایین آورده است: پاسخ در یک چیز نهفته است: باتری.

دلیل اصلی گران بودن خودروهای الکتریکی نسبت به بنزین‌سوز، این است که باتری خودروها خیلی گران است و حدود یک سوم کل قیمت خودرو، در واقع قیمت باتری خودرو است. درست به همین علت است که مثلا نیسان لیف و فیات ۵۰۰e که تنها با آنها می‌توان حدود ۱۳۰ کیلومتر با یک بار شارژ راند، ۳۰ هزار دلار آب می‌خورند.

اما بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵، تحولی در هزینه تمام‌شده باتری‌های ایجاد شده است، طوری که هزینه باتری به ازاری هر کیلووات ساعت ظرفیت، ۶۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

بنابراین مدل ۳، آینده تسلا و به نوعی آینده دنیای خودروسازی الکتریکی است.

به علاوه تسلا ۳ پدیده‌ای بسیار مهم است که مقامات اقتصادی کشورهای تولیدکننده نفت که اقتصاد عمدتا نفتی دارند، باید با دقت به آن بنگرند. وابستگی سنتی آمریکا و کشورهای صنعتی به نفت، برخلاف آموزه‌های سنتی ما، روز به روز در حال کاهش یافتن است، چرا که این کشورهای فناوری‌های استفاده از انرژی‌های پاک را بسیار توسعه داده‌اند. این را بگذارید در کنار انرژی‌های نوینی مثل نیروگاه‌های همجوشی هسته‌ای، تولید نفت شیل و نیز سیاست هوشمندانه این کشورها در بازی شطرنجی با کشورهای تولیدکننده نفت.

مجموع این داده‌ها ما را به این نتیجه می‌رساند که سودای تکیه بر دلارهای نفتی را باید به فراموشی سپرد!