مهندس زنگنه و سی ان جی

نوسازی ١٤٠ هزار تاکسی از طریق جایگزینی تاکسی و ون های پایه گاز سوز و ١٧ هزار اتوبوس درون شهری از طریق اتوبوس های پایه گاز سوز

پرداخت یارانه در صورت صرفه جویی مصرف سوخت به سرمایه گذاران سبب توسعه کشور می شود، گفت: با یارانه ها می توان در کشور تحول ایجاد کرد. وی همچنین تاکید کرد که جایگزینی ١٤٠ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی های پایه گازسوز از طرح های بهینه سازی مصرف سوخت هستند و نوسازی ١٤٠ هزار تاکسی از طریق جایگزینی تاکسی و ونهای پایه گاز سوز و ١٧ هزار اتوبوس درون شهری از طریق اتوبوس های پایه گاز سوز جایگزین نیز از دیگرهای طرح ها و مصوبه های شورای اقتصاد است …

به گزارش مجله صنعت  CNG به نقل از شانا، بیژن زنگنه سه شنبه، ١١  اسفند ماه در آیین امضای تفاهمنامه طرح نوسازی ٦٥ هزار کامیون و کشنده فرسوده میان وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی با تبریک حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به وجود بندی در سیاستهای اقتصاد مقاومتی مبنی بر استفاده از ظرفیت یارانه ها برای توسعه کشور اشاره کرد و گفت: طرحهای بند «ق» بودجه سال ٩٣ یا ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید بهترین بندی است که برای هدفمندی یارانه ها عمل می شود.

وی با بیان این که مابه التفاوت قیمت سوخت داخلی و بین المللی در سال ٩٢، سالانه ٧٠ میلیارد دلار بود، افزود: با محاسبه قیمتهای کنونی این رقم سالانه به ٣٥ میلیارد دلار می رسد که از این رقم می توان برای توسعه کشور در صورت تحقق صرفه جویی استفاده کرد.

وزیر نفت با اشاره به این که برنامه ریزی وزارت نفت در سال ٩٢ به منظور بهینه سازی مصرف سوخت تکمیل و در بودجه سال ٩٣ تصویب و امسال به عنوان ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید دائمی شد، اظهار کرد: در این طرحها، آغاز کار با سرمایه گذاران است که با لغو تحریمها نیز با امکان فاینانس این طرحها تسریع می شود.

به گفته وی، نوسازی ٦٥ هزار کامیون و کشنده فرسوده، جایگزینی ١٤٠ هزار تاکسی فرسوده با تاکسیهای پایه گازسوز، ١٧ هزار اتوبوس درون شهری، نوسازی حمل و نقل ریلی، برقدار کردن چاههای آب کشاورزی و ارتقای ٦٠٠ هزار موتورخانه موجود در کشور از دیگر طرحهای بهینه سازی مصرف سوخت هستند.

زنگنه با اشاره به این که در مجموع ٢٢ میلیارد دلار طرح بهینه سازی در شورای اقتصاد تصویب شد، تصریح کرد: برخی طرحها نیز مانند توسعه متروی کلانشهرها نیز در شورای اقتصاد در حال تصویب هستند که در این طرح نیز به ازای مسافری که از مترو استفاده می کند، صرفه جویی صورت می گیرد و دولت بازپرداخت آن را به سرمایه گذاران پرداخت می کند.

طرح های بهینه سازی مصرف سوخت تقاضا را تحریک می کند

وزیر نفت با بیان این که بازپرداخت ها در همه طرح های بهینه سازی مصرف سوخت براساس صرفه جویی صورت می گیرد، گفت: با یارانه ها می توان در کشور تحول ایجاد کرد و تقاضا را تحریک کرد و وزارت نفت با این طرحها و با پرداخت یارانه تقاضا را تحریک می کند و اقتصاد را برای سرمایه گذاران بهبود می بخشیم.

وی با اشاره به این که تحریک تقاضا در کشور سبب ایجاد اشتغالزایی می شود، ادامه داد: اجرای طرح های ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید، صرفه جویی مصرف سوخت، کاهش شدت انرژی و بهبود محیط زیست را به دنبال دارند.

زنگنه با بیان این که سیستم حمل و نقل در کشور، هنوز یک سیستم بدوی است، گفت: حمل و نقل در همه صنایع کشور کاربرد دارد بنابراین نوسازی سیستم حمل و نقل نقشی بسزا در اقتصاد کشور دارد.

وزیر نفت یادآور شد: امیدواریم طرحهای دیگر بهینه سازی مصرف سوخت نیز در آینده ای نزدیک به نتیجه و به مرحله امضای قرارداد برسند.

وی با اشاره به این که رکن مهم طرح نوسازی کامیونها وزارت صنعت، معدن و تجارت است، تصریح کرد: این وزارتخانه با همکاری با تولیدکنندگان کامیونها، فاینانسها و لیزینگ می تواند کار را به خوبی پیش ببرد.

زنگنه رکن همکار وزارت نفت را در بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای عنوان کرد و گفت: نقش بارنامه و جی پی اس در اجرایی شدن طرح نوسازی کامیونها بسیار مهم است زیرا بازپرداخت به سرمایه گذاران با توجه به بارنامه و حمل بار صورت می گیرد.

صرفه جویی ٧ میلیارد لیتری

وزیر نفت با اشاره به حمایت وزارت نفت به عنوان جزیی از دولت از طرح نوسازی کامیون ها نه به دلیل صرفه جویی سوخت بلکه به دلیل اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی افزود: در این طرحها هیچ هزینه ای نباید صورت گیرد و تنها با پولی که هدر می رود این طرحها پیش می رود.

وی با بیان این که در طرح نوسازی ٦٥ هزار کامیون در مجموع ٢,٧ میلیارد دلار به سرمایه گذاران پرداخت می شود، اظهار کرد: در ٥ سال نخست اجرای این طرح ٩٥ میلیون تن و در ١٠ سال، ١٩٤ میلیون تن کاهش گازگلخانه ای را شاهد خواهیم بود.

زنگنه ادامه داد: براساس برآوردها در ٥ سال نخست طرح نوسازی کامیون ها نیز هفت میلیارد لیتر صرفه جویی سوخت صورت می گیرد.

وزیر نفت گفت: امیدواریم سال آینده طرح مشترک تغییر نحوه تحویل سوخت براساس پیمایش در کامیون های برون شهری کامل شود.

بیژن زنگنه همچنین سه شنبه، ١١ اسفندماه پس از امضای تفاهمنامه طرح نوسازی ٦٥ هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده در جمع خبرنگاران گفت: به سرمایه گذاران این طرح در مجموع  ٢ میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار ( بیش از هشت میلیارد تومان) یارانه صرفه جویی پرداخت می شود.

وی محل این مبلغ را به استناد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید و از محل صرفه جویی سوختی دانست که کامیونهای جدید ایجاد می کنند و یادآور شد: مصرف کنونی گازوئیل کامیونهای موجود به ازای هر ١٠٠ کلیومتر، ٥٠ تا ٥٥ لیتر است، اما کامیونهای جدید با همان ظرفیت، ٣٠ تا ٣٥ لیتر گازوئیل مصرف خواهند کرد.

زنگنه با بیان این که ٢٥ لیتر گازوئیل صرفه جویی شده، به صاحبان کامیون ها پرداخت می شود و این پرداخت بر اساس میزان پیمایش، بارنامه و جی پی اس (GPS) آنها خواهد بود، افزود: هرچه پیمایش و کار کامیونها بیشتر باشد یارانه بیشتری دریافت می کنند.

وزیر نفت افزود: این سوختی که هم اکنون هدر می رود و خاصیتی جز آلودگی محیط زیست ندارد، صرف نوسازی ناوگان، بهینه سازی مصرف سوخت، کاهش شدت انرژی، ایجاد اشتغال و از همه مهمتر بهبود محیط زیست می شود.

وی با بیان این که ٦٥ هزار تقاضا برای کامیون ظرف چهار تا پنچ سال آینده در کشور بی سابقه است و گفت: با انجام این کار، همه کارخانه های کامیون سازی و قطعه سازی در سراسر ایران فعال می شوند.

وزیر نفت همچنین به موضوع راه آهن نیز اشاره کرد و با بیان این که در این زمینه مصوبه ای از شورای اقتصاد به میزان بیش از هفت میلیارد دلار داریم، افزود: این طرح مربوط به توسعه حمل و نقل ریلی، بار و مسافر است که انشاء ا.. ظرف ماههای آینده آن را به موافقتنامه بدل می کنیم که با توجه به اهداف این طرح کار بزرگی خواهد بود.

زنگنه با بیان این که در بخش شهری بحث مترو نیز یک اصل است و هم اکنون بخشی از آن تصویب شده است، اظهار کرد: همچنین نوسازی ١٤٠ هزار تاکسی از طریق جایگزینی تاکسی و ون های پایه گاز سوز و ١٧ هزار اتوبوس درون شهری از طریق اتوبوس های پایه گاز سوز جایگزین نیز از دیگرهای طرح ها و مصوبه های شورای اقتصاد است.