IMG_2524 - zsdf

صنعت CNG نیازمند گذر از فعالیت های جزیره ای است

مهندس منصور ریاحی قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت : صنعت CNG نیازمند گذر از فعالیت های جزیره ای است

جلسه هم اندیشی صنعت CNG با حضور فعالان عرصه این صنعت و به صورت تریبون آزاد در حاشیه دومین روز از برگزاری نمایشگاه و همایش ملی صنعت CNG و سوخت های جایگزین در مرکز همایش های بین المللی صدا وسیما برگزار شد.

به گزارش مجله صنعت CNG به نقل از ستاد خبری نمایشگاه و همایش صنعت CNG، در این نشست منصور ریاحی ریاست جلسه پرسش و پاسخ و هم اندیشی را برعهده داشت و جمعی از نمایندگان بخش خصوصی و دولتی وی را همراهی کرده و به سوالات فعالان این عرصه پاسخ گفتند.

در ابتدای این نشست، شهرام اتفاق، مدیر عامل انجمن سوخت های جایگزین در پاسخ به این سوال که کارگاه های غیر مجاز چه باید کنند؟، گفت: ما معتقدیم که باید یک ساماندهی داشته باشیم و اصلا نظر بر تعطیل کار نیست. نگاه اینگونه است که بتوانیم استانداردهای مشخصی را تدوین کنیم که کارگاه ها در آن چارچوب فعالیت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علی رغم اینکه تبدیل خودروهای بنزینی به گاز سوز باعث فرسایش ماشین می شود، این کار انجام می شود، گفت: در تمام دنیا این اقدام انجام می شود ضمن اینکه ما بررسی و مطالعات متعددی را انجام دادیم که در نتیجه مزایا و مضرات آن مشخص شده است. یقینا این بخش مشکلاتی را دارد از جمله اینکه به دلیل نصب مخزن بار خاصی بر ماشین وارد می شود ضمن اینکه گاهی با افت قدرت نیز رو به رو هستیم اما با وجود همه این مسائل به این نتیجه رسیدیم که این کار منفعت بیشتری نسبت به مضرات آن دارد. از جمله منافع بدیهی این کار ۳۲ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی است که به آن اشاره شد.

امیر وکیل زاده، مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نیز در پاسخ به سوال یکی از حضار گفت: ما صنعتی داریم که به سرعت رشد کرد لذا تمام بخش های آن به صورت مساوی رشد نداشت لذا ممکن است اتفاقات بسیاری رخ داده که کم کم به رفع آن پرداختیم.

وی درباره بحث فرهنگسازی گفت: در حال حاضر ۲۰ استان در تربیت اپراتور جایگاه ها فعالیت شده است. در برخی از نقاط برای رانندگان کلاس های آموزشی گذاشتیم تا میزان خسارت و مشکلات را کم کنیم.

در ادامه این نشست، شهریار خاشع، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان سوخت گاز طبیعی و سوخت های جایگزین در پاسخ به پیشنهاد یکی از حضار مبنی بر استفاده از CNG در خودروهای دیزلی اظهار کرد: تکنولوژی که اجازه می دهد گاز را با دیزل استفاده کرد تکنولوژی پیشرفته ای است که در کشور ما به ندرت دیده می شود و امکان استفاده از آن در ناوگان فرسوده ما نیست. این در حالی است که گازوئیل با یک پنجم قیمت اصلی خود عرضه می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هر ماشینی را می توان به گازسوز تبدیل کردگفت: به نظر می رسد راه حل اصلی این است که ما فرسودگی ناوگان را کم کنیم تا به جای تبدیل خودرو فرسوده خودرو بهتر را تبدیل کنیم. باید مصرف سوخت را بهینه کنیم تا ثروت ملی را از دست ندهیم و مهمتر از همه مشکل زیست محیطی را کنترل کنیم.

نوید خاصه باف، مدیر عامل شرکت پارس ام سی اس نیز از اتحاد و ایجاد یک تشکل مهم در راستای مخازن ایستگاهی و خودرویی خبر داد و گفت: حدود ۶ ماه پیش یک تحقیق میدانی انجام شد تا دلایل عدم استقبال را شناسایی کنیم. بحث نخست کیفیت گاز ارائه شده نسبت به سطح جهانی است که خورندگی ایجاد می کند اما این عامل بسیار پررنگ نیست.

وی افزود: دومین موضوع کمبود جایگاه های CNG نسبت به سطح جهانی است. علت سوم عدم تناسب قیمت بنزین و گاز است. مورد چهارم مساله فنی در راندمان خودروها است که باید میزان خودرو پایه گاز سوز را افزایش دهیم. عدم ایمنی که طی سال های گذشته به دلیل شتابزدگی ایجاد شده است و مردم را نسبت به این نوع سوخت دلزده کرده است. همه این موارد با اتحاد حل خواهد شد.

مدیر عامل شرکت پارس ام سی اس تصریح کرد: انجمن ها محور خوبی است که باید از آنها حمایت شود. باید اختلاف نظرها را کنار بگذاریم و به وحدت رویه دست پیدا کنیم. باید دست از جزیره ای کار کردن برداریم تا مشکلات پیش رو رفع شود.

در پایان جلسه منصور ریاحی، معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور در پاسخ به بحث کارمزد جایگاه های CNG گفت: ما دنبال این ماجرا هستیم که انشاالله به زودی از آن جواب خواهیم گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که ذینفع در این صنعت کیست؟ هر صنعتی ذینفعان مخصوص خودرادارد که اگر زنجیره را بگشاییم مخاطبان خاص خود رادارد. نظر ما این است که ذینفعان ما کسانی هستند که از ما انتظار دارند. قطعا پاسخ دادن به این بسیار سخت است که بتوانیم نیازهای ذینفعان را پاسخگو باشیم. تا سند رگولاتوری شکل نگیرد امکان تامین نیازهای ذینفعان نیست. قطعا بحث های کمیت و کیفت در این مبحث مطرح می شود که هر کدام نگاه خاصی را می طلبد.

شایان ذکر است که نمایشگاه و همایش ملی صنعت CNG 16 و ۱۷ آذرماه با حضور مسئولان و فعالان ارشد این صنعت در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.