19epa-web-master675

رسوایی فولکس‌ واگن؛ سقوط سهام، توقف فروش خودروها

شرکت خودروسازی فولکس واگن اتهام تقلب در معاینات فنی آمریکا را پذیرفت. سهام این شرکت در بازار بورس ۲۰ درصد سقوط کرد. فولکس واگن متهم شده با استفاده از یک نرم‌افزار میزان آلایندگی خودروهای دیزلی‌اش را دستکاری کرده است.

به گزارش مجله صنعت CNG به نقل از DeutscheWelle، شرکت خودروسازی “فولکس‌واگن” فروش برخی خودروهای دیزلی خود در بازار آمریکا را متوقف کرد. به گفته یکی از مقامات این شرکت از فروشندگان خواسته شده تا برخی مدل‌های مشخصی را که در سال ۲۰۱۵ تولید شده‌اند، به کارخانه بازگردانند. مسئولان فولکس واگن نگفته‌اند که چه تعداد خودرو بازگشت خورده‌اند.

آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا روز جمعه (۱۸ سپتامبر/ ۲۷ شهریور) شرکت فولکس واگن را متهم کرد که در آزمایش آلودگی مرتکب تقلب شده است. به گفته کارشناسان این آژانس، شرکت خودروسازی فولکس واگن در نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه از خودروهای دیزلی خود از نرم‌افزار ویژه‌ای استفاده کرده که در هنگام معاینه فنی میزان آلاینده‌ها را کمتر از اندازه واقعی نشان می‌دهد.

به این ترتیب خودروهای دیزلی فولکس‌واگن با موفقیت آزمایش‌های معاینه‌فنی مربوط به آلایندگی هوا را پشت سر می‌گذارند، اما در شرایط واقعی در خیابان‌ها بیشتر از حد مجاز آلاینده تولید می‌کنند.

آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) خاطرنشان کرده بود که این دستکاری و تخطی از قوانین عامدانه صورت گرفته است.

مقام‌های فولکس واگن روز یکشنبه (۲۰ سپتامبر/ ۲۹ شهریور) اتهام وارده را پذیرفته و به تخطی از قانون اعتراف کردند. آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا اعلام کرده که تحقیقات خود علیه این شرکت را از جمله به اتهام نقض قانون فدرال “Clean Air Act” که برای کنترل آلودگی هوا در سطح ملی تدوین شده، با جدیت ادامه خواهد داد.

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند، در صورتی که اتهامات فولکس واگن اثبات شوند، این شرکت مجبور به پرداخت جریمه‌ای تا سقف ۱۸ میلیارد دلار خواهد بود. برخی گزارش‌ها میزان جریمه را حتی بیش از این مبلغ ذکر کرده‌اند.

درخواست برای استعفای رئیس کمپانی فولکس واگن

winterkorntongue

تبعات این رسوایی برای فولکس واگن البته به همین‌جا ختم نشد. پس از انتشار خبر اعتراف مسئولان این کمپانی، سهام فولکس واگن صبح روز دوشنبه در بازار بورس فرانکفورت بیش از ۲۰ درصد سقوط کرد. در برخی از ساعات صبح این سقوط حتی تا ۲۲/۲۰ درصد به ثبت رسید.

فولکس‌واگن یکی از شرکت‌های باارزش آلمانی در بازار بورس به حساب می‌آید. این حجم از سقوط سهام این شرکت از سال ۲۰۱۲ تا کنون بی‌سابقه بوده است. رسوایی فولکس واگن بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بازار بورس را شوکه کرده و جایگاه این شرکت در بازارهای فروش خودرو در آمریکا نیز به شدت خدشه‌دار شده است.

پروفسور فردیناند دودن‌هوفر، استاد دانشگاه دویسبورگ−‌اسن که در رسانه‌های آلمانی از وی به عنوان “کارشناس خودرو” یاد می‌شود، خواستار کناره‌گیری مارتین وینترکورن، رئیس کمپانی فولکس واگن از مقام خود شده است.

او در مصاحبه‌ای با روزنامه “فرانکفورتر روند شاو” اظهار داشت، وینترکورن در مقام مسئول مستقیم مرکز تحقیقات و توسعه فولکس واگن یا از این دستکاری با خبر بوده است، یا از این موضوع اطلاعی نداشته که خود نشان‌دهنده عدم صلاحیت وی در این مقام است.

دودن‌هوفر نسبت به احتمال تقلب فولکس واگن در بازارهای اروپا نیز هشدار داده و گفته است: «وقتی یک کمپانی بزرگ در یک بازار مهم نظیر بازار آمریکای شمالی تقلب می‌کند، باید فورا بررسی شود که نکند با ما هم این کار را انجام داده باشد.»

از سوی دیگر رئیس کمیته محیط زیست در پارلمان آلمان نیز رئیس کمپانی فولکس واگن را به شدت زیر ضرب انتقاد قرار داده است. خانم بربل هون از حزب سبزها گفته، “چنین تقلب نرم‌افزار گسترده‌ای” قاعدتا با اطلاع مدیریت صورت گرفته است. او اضافه کرده: «هر چیز دیگری غیر از این به شدت باعث تعجبم خواهد شد.»

بحث بر سر احتمال تقلب در اروپا

اتحادیه بازرسی و نظارت فنی در آلمان که به اختصار “توف” (TÜV) خوانده می‌شود، در واکنش به نگرانی‌های مطرح شده نسبت به احتمال تقلب فولکس واگن در بازارهای اروپا گفته است که میزان آلایندگی خودروها در اروپا به هنگام روند ساخت خودرو به شدت تحت نظارت قرار دارد و در این زمینه “قوانین شفافی” وجود دارند.

یک سخنگوی شرکت بین‌المللی “توف زود” (TÜV Süd) گفت تیم‌های مستقلی از کارشناسان خودروهای روی خط تولید کارخانه‌ها را به طور تصادفی بیرون کشیده و آزمایش می‌کنند. این شرکت مستقر در شهر مونیخ با داشتن بیش از ۲۰ هزار کارمند و سود سالانه بیش از دو میلیارد یورو یکی از بزرگترین سازمان‌های نظارت فنی در جهان به شمار می‌رود.

شرکت فولکس واگن در این میان تیمی خارج از این کمپانی را مسئول انجام تحقیقات در مورد این رسوایی کرده است. مارتین وینترکورن، رئیس این کمپانی، روز یکشنبه به دلیل “خدشه‌دار کردن اعتماد مشتریان و افکار عمومی” ابراز تأسف کرده بود.

کمپانی خودروسازی “دایملر” در واکنش به رسوایی فولکس واگن اعلام کرده است که خودروهای تولیدی این کمپانی از تحقیقات آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا در مورد اتهام دستکاری مصون مانده‌اند. دایملر روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «تا جایی که اطلاع داریم هیچ تحقیقی در مورد خودروهای مرسدس بنز جریان ندارد.»